برنامهریزی بازاریابی (Marketing Plan) برای موفقیت بازاریابی حیاتی است. این طرحها به مغز متفکر شرکتها و گروههای بازاریابی در فرآیند بازاریابی کمک میکنند، بدین معنی که چه چیزی میبایست به دست آید و ما قصد داریم که چگونه آن را به دست آوریم. رویکردهای زیادی برای طرحهای بازاریابی وجود دارد.
شرکت توسعه بازار سام بر مراحل کلیدی طرح متمرکز گشته،که این مراحل کلیدی شامل حروف داده شده در واژهی اختصاری و رایج AOSTC است.
مرحله اول : تحلیل موقعیت (ممیزی بازاریابی)
همچنین به ابزارهای داخلی و خارجی ممیزی توجه میشود.
مرحله دوم : وضع کردن اهداف بازاریابی
اهداف SMART
اگر اهداف با در نظر گرفتن پنج مورد ذکر شده که به اختصار SMART گفته میشود تنظیم نشود، اهداف بسیار مبهم و غیر قابل درک میگردد.
مرحله سوم ـ شرح بازار هدف
بخش مورد نظر درحیطه جمعیت شناسی و شیوه زندگی آنان شرح داده میشود. بدین ترتیب که چگونه محصولات و یا خدمات را در آن بخش جایگزین شود. از دیگر ابزارهایی برای کمک در تصمیم گیریهای بازاریابی استفاده میشود مانند:
ماتریکس دوستون Boston Matrix ، ساعت استراتژی بومن Ansoff’s Matrix ، Bowman s strategy Clock ماتریکس آنسوف راهکارهای رقابتی پورتر Porter’sCompetitive Strategies
مرحله چهارم : تاکتیک های بازاریابی
استراتژی را به آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) تغییر داده میشود. ( چون هر ۴ مورد با حرف P شروع میشوند با ۴Ps شناخته میشود ) اینها شگردهای بازاریابی هستند.
مرحله پنجم :کنترل بازاریابی
باید به یاد داشت که هیچ طراحی بدون نظارت وجود ندارد و کنترل حیاتی است.
در آخر یک خلاصه کوتاه (یا چکیده) که روبه روی طرح جای میگیرد نوشته میشود، این چکیده به دیگران کمک میکند تا بدون اتلاف وقت برای خواندن تمامی طرح، با آن آشنا شوند.
در شرایطی که تولید و عرضه کالا و خدمات به عنوان مبنا و میزانی جهت سنجش توسعهیافتگی اقتصادی کشورها قلمداد میشود، عنصری که پایداری این روند را تضمین کند نقشی مهم و حیاتی ایفا میکند. این عنصر بدون شک مصرفکننده است که حق انتخاب دارد. لذا گزینههایی که جهت انتخاب در پیش روی اوست و براساس آنها یکی را بر دیگری مقدم میدارد بسیار اساسی و تعیین کننده است. باید این موارد را شناخت، تحلیل کرد و تولید را برپایه آنها بنیاد نهاد.
بازاریابی محصولات و خدمات، عامل ماندگاری و بالندگی مؤسسات و بنگاههای اقتصادی است، بدین جهت این امر از اهمیتی ویژه برخوردار بوده و در چرخه تولید تا مصرف نقطهای کلیدی تلقی میگردد. حال اگر این فرایند با پشتوانه تحقیقات بازار که خود میتوند بخشی از علم بازاریابی باشد، همراه گردد قطعاً اثربخشی بیشتری خواهد داشت.
تحقیقات بازاریابی چیست
تحقیق عبارت است از بررسی کامل موضوع به گونهای منظم و منسجم و بر اساس روشهای عینی، به منظور کسب اطلاعات یا کشف اصول وابسته به آن. با توجه به این تعریف،تحقیقات بازاریابی عبارت است از روش عینی، منظم و منسجم که از طریق آن اطلاعات لازم و مناسب برای تصمیمگیری مدیر بازاریابی فراهم میآید.
انواع تحقیقات بازاریابی
تحقیقات کمی
تحقیق بازار کمی بصورت عددی میباشد که نیازمند توجه به اندازه گیری پدیده های بازار می باشد و اغلب شامل آنالیز آماری است. برای نمونه، یک بانک در رابطه با خدمت ارائه شده به مشتریان به صورت عالی، خوب، متوسط و ضعیف پرسش می نماید. دیدگاه این نوع تحقیق بسیار ساختار یافته است و معمولا شامل تعداد زیادی مصاحبه است.
سام با تکیه بر کارشناسان و مشاوران خبره خود انواع مختلفی از متدلوژی های تحقیقات کیفی را ارائه میدهند که عبارتند از:
تحقیقات کیفی
تحقیقات بازار کیفی در سام به دنبال فهمیدن چگونگی و چرایی چیزهایی است که مشتریان دارند. برای مثال، تحقیق کننده ما ممکن است وقت یک خریدار نوع خاصی از محصول را گرفته و در مورد آنکه چرا چنین محصولی را انتخاب نموده است سوال نماید.
در این نوع تحقیق مجموعه خاصی از سوالات وجود ندارد، اما راهنمای موضوع یا بحث وجود دارد. بحث بین مصاحبه گر و پاسخ دهنده معمولا بر اساس احساس و اندیشه پاسخ دهنده مشخص میشود.
انواع مختلف تحقیقات بازار کیفی در سام عبارتند از :
تحقیقات بازار تنها در شرکتهای بزرگ با چندین کارمند و بودجههای زیاد اتفاق نمیافتد و در سازمان های کوچک نیز اجرا شده و فواید زیاد در بر خواهد داشت. بررسی ها با مقیاس کوچک و گروه های متمرکز راه های کم هزینه برای جمع آوری اطلاعات از مشتریان فعلی و پتانسیل دار است.
چند نمونه از راه هایی که سام در سازمان ها کوچک برای آنالیز بازار استفاده می نماید عبارتند از :
مقایسه تحقیقات کمی و کیفی
تحقیقات کیفی دید بهتری از مسئله ایجاد میکند، درحالی که تحقیقات کمی به دنبال کمی کردن دادهها و تجزیه و تحلیلهای آماری است. هرگاه موضوع جدیدی در تحقیقات بازار مطرح میشود، تحقیقات کیفی به همراه تحقیقات کمی مناسب شروع میشود. گاهی اوقات، تحقیقات کیفی به منظور توضیح یافتههای پژوهشهای کمی بکار میرود. به کار بردن نتایج حاصل از تحقیقات کیفی به عنوان تحقیق قطعی و برای گسترش نتایج به کل جامعه مورد نظر، کاربردی غلط است. بهتر است که این دو نوع تحقیق به عنوان مکمل یکدیگر به کار گرفته شوند و نه به منزله رقیب یکدیگر.
نقش تحقیقات بازاریابی برقراری پیوند بین مشتری یا مصرفکننده و سازمان از طریق اطلاعات است. تحقیقات بازاریابی را به طور کلی میتوان به گروههای زیر تقسیم نمود:
الف) تحقیقات درباره بازار
ب) تحقیقات درباره مشتری و مصرفکننده
ج) تحقیقات درباره محصول
شرکت توسعه بازار سام یکی از شرکت های برتر مشاوره بازاریابی و پژوهش بازار در منطقه خاورمیانه میباشد. موفقیت این شرکت بسیار وابسته به تعهد و احساس مسئولیت همکاران باهوش، خبره و با تجربه سام در سراسر منطقه بوده و این مسئله سرلوحه ماموریت سام قرار گرفته است.
اهداف سام
خط مشی کیفی سام
موارد زیر همواره به عنوان خط مشی کیفیت خدمات ارایه شده در سام مورد توجه بوده است. ما معتقدیم اصلی ترین استراتژی همکاری و بازاریابی در سامرعایت اصول زیر میباشد.
کاتلر در کتاب خود مینویسد "جای شکفتی نیست اگر بسیاری از مدیران عامل شرکت ها از وضع بازاریابی سازمان خود ناخشنود باشند. آنان شاهد افزایش هزینه ها و کاهش بازده بخش بازاریابی هستند. یکی از دلایل این است که شرکت ها در همان راه های کهنه و پیشین بازاریابی، بودجه های سنگینی را هزینه میکنند." سالانه بودجه زیادی در ایران به سرمایه گذاری در احداث واحدهای صنعتی اختصاص می یابد، در حالی که بسیاری از این واحدها به دلیل نداشتن توان فروش و بازاریابی و یا شناخت نادرست بازار با شکست مواجه میشوند. در بررسی مسیر توسعه کسب و کار در صنایع دانش محور، در می یابیم که بسیاری از چنین کسب و کارهایی توسط افراد متخصص و آشنا به تکنولوژی توسعه می یابند و این خود عاملی است که باعث ایجاد ضعف در مدیریت بازار این شرکتها می گردد. توسعه بازار محصولات تولیدی کشور توجه بیشتری را می طلبد. همچنین بسیاری از شرکت های داخلی هیچ گونه توجهی به بازارهای منطقه ای و در حال توسعه خاورمیانه ندارند.
شرکت توسعه بازار سام فعالیت خود را با هدف کمک به توسعه بازارهای داخلی و بین المللی در صنایع مختلف و پوشش بخشی از خلا موجود در کشور در زمینه بازاریابی و توسعه بازار آغاز کرده است و با بهره گیری از نیروهای متخصص داخلی و بین المللی و شبکه همکاران گسترده در سراسر کشور و منطقه خاورمیانه، سعی در ایجاد ارزش افزوده و کسب رضایت مشتریان خود دارد. محدوده فعالیت سام، منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه ایران بوده که با ارایه طیف گسترده ای از ابزارهای مطالعه بازار و خدمات مشاوره پوشش داده شده است. با توجه به شبکه همکاران خبره و قابل اعتماد این شرکت که در سراسر منطقه گسترش یافته، سام بهترین گزینه در اجرای تحقیقات بازار چند ملیتی و در کشورهای منطقه می باشد. حوزه های تخصص سام شامل موارد زیر می باشد.
نام شرکت: توسعه بازار سام
نوع شرکت: مسئولیت محدود
سال تاسیس: 1389
آدرس: کارگر شمالی، خیابان فرشی مقدم (شانزدهم)، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ساختمان شماره 3، واحد 214 و 216
تلفکس: 88220681-021 88220696-021
وب سایت: www.sammarketinggroup.com
پست الکترونیک: info@sammarketinggroup.com
مدیر عامل: مجید عقلایی
فعالیتهای سام در یک نگاه
عملکرد
عضویتها