شرکت توسعه بازار سام
شرکت توسعه بازار سام

شرکت توسعه بازار سام

برنامه ریزی بازاریابی

برنامه‌ریزی بازاریابی (Marketing Plan) برای موفقیت بازاریابی حیاتی است. این طرح‌ها به مغز متفکر شرکت‌ها و گروه‌های بازاریابی در فرآیند بازاریابی کمک می‌کنند، بدین معنی که چه چیزی می‌بایست به دست آید و ما قصد داریم که چگونه آن را به دست آوریم. رویکردهای زیادی برای طرح‌های بازاریابی وجود دارد.

شرکت توسعه بازار سام بر مراحل کلیدی طرح متمرکز گشته،که این مراحل کلیدی شامل حروف داده شده در واژه‌ی اختصاری و رایج AOSTC است.

  • تجزیه و تحلیل ANALYSIS.
  • اهداف OBJECTIVES.
  • راه کارها STRATEGIES.
  • شیوه ها TACTICS.
  • کنترل CONTROLS.

مرحله اول : تحلیل موقعیت (ممیزی بازاریابی)

  • محیط بازاریابی
  • قوانین و مقررات
  • موارد مقتضی
  • عرصه رایج تکنولوژی
  • شرایط اقتصادی
  • ابعاد فرهنگی اجتماعی
  • گرایش های درخواستی
  • دسترسی رسانه
  • منافع سهامداران
  • اقدامات و طرح های بازاریابی رقبا
  • فاکتورهای درونی مانند تجربه شخصی شما و در دسترس بودن ماخذ

      همچنین به ابزارهای داخلی و خارجی ممیزی توجه می‌شود.

  • تحلیل نقاط ضعف و قوت ، فرصت ها و تهدیدها Swot
  • تحلیل عوامل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و تکنولوژی PEST
  • نیروهای پنج گانه مدل پورتر Porter’s Five Forces
  • محیط بازاریابی

 مرحله دوم : وضع کردن اهداف بازاریابی

اهداف SMART

  • مشخص کردن ـ  در مورد چیزی که قصد دارید به دست آورید دقیق باشید .
  • قابل اندازه گیری بودن ـ اهداف خود را از نظر کمی اندازه گیری کنید .
  • واقع گرایانه ـ آیا شما منبعی را که بتواند باعث حصول هدف گردد در اختیار داشته اید؟ (افراد، پول، ابزار، مواد، زمان)
  • زمانبدی ـ اعلام کنید که کی به هدف مورد نظر دست می یابید .

اگر اهداف با در نظر گرفتن پنج مورد ذکر شده که به اختصار SMART گفته می‌شود تنظیم نشود، اهداف بسیار مبهم و غیر قابل درک می‌گردد.

مرحله سوم ـ شرح بازار هدف

  • کدام بخش؟ چگونه می بایست آن بخش را هدف گیری کنیم؟ چگونه می توانین در آن بخش مستقر شویم؟
  • چرا این بخش بخصوص و نه بخش دیگری؟ ( این سوال ذهن را بر هدف متمرکز می کند)

بخش مورد نظر درحیطه جمعیت شناسی و شیوه زندگی آنان شرح داده می‌شود. بدین ترتیب که چگونه محصولات و یا خدمات را در آن بخش جایگزین شود. از دیگر ابزارهایی برای کمک در تصمیم گیری‌های بازاریابی استفاده می‌شود مانند:

ماتریکس دوستون Boston Matrix ، ساعت استراتژی بومن  Ansoff’s Matrix   ، Bowman s strategy Clock  ماتریکس آنسوف راهکارهای رقابتی پورتر  Porter’sCompetitive Strategies

مرحله چهارم : تاکتیک های بازاریابی

استراتژی را به آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) تغییر داده می‌شود. ( چون هر ۴ مورد با حرف P شروع می‌شوند با ۴Ps شناخته می‌شود ) اینها شگردهای بازاریابی هستند.

  • قیمتآیا شما در بالاترین سطح قیمت گذاری می‌کنید و یا قیمتی که با  قیمت رقبا برابری می‌کند و یا قیمتی پایین تر از قیمت بازار ؟
  • مکانآیا مستقیماً معامله می‌کنید یا از نمایندگی فروش و توزیع کنندگان استفاده می‌کنید و یا… ؟
  • محصولآیا محصول مورد نظر را به صورت جدا و به تنهایی می‌فروشید و یا به صورت بخشی از یک مجموعه بسته بندی شده در بخش عمده و یا …. ؟
  • ترویج و تبلیغاز کدام رسانه استفاده می‌کنید ؟ به طور مثال : حامیان مالی ( اسپانسرها)

مرحله پنجم :کنترل بازاریابی

باید به یاد داشت که هیچ طراحی بدون نظارت وجود ندارد و کنترل حیاتی است.

  • شروع قیمت گذاری
  • بودجه ماهیانه
  • نمودار فروش
  • داده های سهام بازار
  • در نظر گرفتن چرخه کنترل

در آخر یک خلاصه کوتاه (یا چکیده) که روبه روی طرح جای می‌گیرد نوشته می‌شود، این چکیده به دیگران کمک می‌کند تا بدون اتلاف وقت برای خواندن تمامی طرح، با آن آشنا شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.