پایش و پشتیبانی مستمر بازار
انجام مطالعات بازار معمولا در شرکت ها به صورت مقطعی و موردی انجام میشود. به دلیل هزینه های این مطالعات، شرکت های معدودی هر ساله و یا هر 6 ماه این فعالیت را انجام می دهند. از طرفی بعضی از شرکت های بزرگ که به اهمیت این مطالعات پی برده اند، اقدام به راهاندازی بخشی در شرکت خود تحت عنوان "تحقیقات بازار" نموده اند. این اقدام نیز بسیار هزینه بر و در عین حال مفید می باشد.
شرکت توسعه بازار سام در راستای پوشش این خلا، این خدمت را پیشنهاد می کند. در واقع با بهره گیری از این خدمت، سام به عنوان دپارتمان تحقیقات بازار شرکت مشتری -بدون نیاز به ایجاد این واحد در سازمان- عمل خواهد کرد. البته مزیت این پیشنهاد هزینه بسیار کمتر (در مقایسه با ایجاد واحد تحقیقات بازار در سازمان) و کمتر شدن تعداد پرسنل سازمان و دسترسی به منابع اطلاعاتی بیشتر خواهد بود. همچنین سام حفظ محرمانگی اطلاعات مشتریان را تضمین خواهد نمود. این خدمت میتواند در بازه های فصلی، 6 ماهه و سالانه، به درخواست مشتری و به صورت مستمر انجام شود. اقدامات زیر بخشی از دستاوردهای سام در این بخش خواهد بود:
تحلیل محیط بیرونی بنگاه اقتصادی با نگاه به بازار و پایش رقبا
فشارهای همه جانبه فعالیت های اقتصادی و تولیدی امروز در اداره کسب و کار، غالبا باعث می شود تا مدیران سازمان ها از تحولات بازار و محیط بیرون خود غافل بوده و سر در لاک سازمان خود فرو برند. این نکته باعث میشود تا سازمان ها از رقبا، محصولات جدید، تحولات بازار، تغییرات قیمت و ... بی اطلاع بوده و تصمیمات غلط اتخاذ کنند.
شرکت توسعه بازار سام بدین منظور 4 گروه تحلیل کلی را پیشنهاد میدهد:
اعتبارسنجی بازار محصولات و صنایع پیشرفته و نوظهور
چهار عامل مزیت رقابتی، نیاز مشتری، مزیت عملکرد هزینه و ارزش برای شما و مشتری عوامل کلیدی موفقیت، در ایجاد یک کسب و کار و محصول با تکنولوژی بالا می باشند. به عنوان اولین و مهمترین سوال باید مزیت رقابتی را که محصول و یا خدمت شما ارایه می کند بررسی گردد. مزیت رقابتی یعنی آن که آیا روشی که سازمان شما با آن کار میکند در مقایسه با رقبا بهترین روش است یا خیر؟ مزایای رقابتی، برتریهایی است که یک سازمان نسبت به رقیبان خود، در زمینههای مختلف کسب و کار به دست میآورد. نکتهی کلیدی دوم آن است که چه تضمینی وجود دارد که مشتریان از محصول یا تکنولوژی جدید شما استفاده نمایند؟ حتی این امر میتواند محدود به تکنولوژیهای جدید هم نشده و به صورت گسترده تر ارایه هر محصولی به بازار را دربرگیرد. به عبارت دیگر باید مشخص گردد که این محصول یا خدمات، چه نیازی از مشتری را برطرف میکند و چه ارزشی برای وی خلق میکند. نکته کلیدی سوم آن است که چرا کسی باید آنچه را که اکنون استفاده میکند، به خاطر محصول یا خدمات شما تغییر دهد؟ به عبارت دیگر پس از مشخص نمودن نکتهی کلیدی دوم که این محصول چه ارزشی برای مشتری ایجاد میکند، باید مشخص گردد که مزیت عملکرد هزینهی این محصول، در مقایسه با محصولات و تکنولوژیهای رقیب چه اندازه است، عملکرد هزینه یعنی آن که با چه هزینهای برای تولید یا ارایه خدمات، چه عملکرد و ارزشی برای مشتری به دست میآید، اگر مزیت عملکرد هزینه نسبت به تکنولوژیها یا خدمات رقیب بهتر باشد، به معنای قابلیت آن برای جایگزینی است. و در نهایت به عنوان نکته چهارم باید توجه کرد شما نمیخواهید همهی ارزش خلق شده را به مشتری خود بدهید، و نیز نمیخواهید هیچ چیز هم ندهید، بلکه باید حدی از ارزش را برای مشتری خود به وجود آورید که برای او جذاب باشد. این مساله باید مورد بررسی قرارگیرد که چگونه و با چه نسبتی، میتوان ارزش ایجاد شده توسط این خدمات یا محصول جدید را بین کسب و کار خود و مشتری تقسیم نمود، به عبارت دیگر، باید مشخص نمود که مشتریان شما چه مقدار بابت این محصول خواهند پرداخت.
شرکت توسعه بازار سام با بهره گیری از مشاوران بین المللی خود در حوزه های نانو، بیو، ژنتیک، IT، پلیمر و کامپوزیت، مواد پیشرفته، پتروشیمی و ... در کشورهای امریکا، کانادا، آلمان، فرانسه، سوئیس، هلند، روسیه، هند و چین با انجام اعتبارسنجی (Validation) ورود محصولات دانش بنیان و با تکنولوژی بالا (HiTech) به بازار نتایج زیر را تامین خواهد کرد: